Fotbal musí bavit
V koncepci naleznete mnoho důležitých bodů a herních prvků. Nesmíme ovšem nikdy zapomenout na to nejdůležitější – fotbal v Čechii Uhříněves musí děti bavit. Jedině tak můžeme být úspěšní.
Pokud dítě chodí rádo na tréninky, je spokojené v kolektivu a těší se na zápasy, máme vyhráno.
Neznamená to, že každá část tréninku musí nadchnout všechny hráče. To ani nelze. Musíme se ale snažit o vytvoření takového prostředí, ve kterém se budou děti cítit dobře, nebudou se bát zdravě projevovat a budou se i díky tomu posouvat nejen fotbalově, ale také lidsky.
Neméně důležité je nastavit prostředí a pravidla k tomu, aby byla co nejlepší možná docházka. Ta bude vždy základem, bez které se zlepšovat nebudeme. V tomto směru je klíčová komunikace s rodiči i samotnými hráči.

Klíčové herní a tréninkové principy
Maximální intenzita a snaha
Všichni musí chtít makat a ne se zašívat nebo si cvičení ulehčovat. Pozitivně povzbuzujme a motivujme hráče i během tréninkových cvičení. Dělejme vše pro to, ať nám na tréninku hráči zbytečně nestojí, ať se nevytváří zástupy atd. Naopak cílem je, aby hráči byli co nejvíce zapojeni a měli co nejvíce opakování.
Herní odvaha
Snaha vychovávat odvážné hráče, kteří se nebojí tvořit. Je ale už třeba poznat rozdíl - jít kličky do dvou hráčů ve vlastním vápně není odvaha, ale hloupost. Jen odkopnout míč na náhodu nám ovšem nesmí stačit!
Aktivní hra a přepínání
Když nemáme míč, chceme ho získat aktivním vysokým presinkem 1v1. Když míč máme, snažíme se využít přečíslení i díky aktivnímu brankáři. S tím souvisí princip rychlého přepínání po ztrátě i zisku míče.
Kreativita a samostatné rozhodování
Hráči musí dostávat prostor se samostatně rozhodovat - ne o tom, jaké cvičení budou dělat a jaké ne, ale v herních situacích. Hlavně v ofenzivě nedělejme z fotbalu šablonu. V kategorii mladších žáků můžeme již některé situace nacvičit (například výměna místa), ale primárně se soustřeďme na to, ať se hráči nebojí hrát, mají přehled o hře a jsou v neustálém pohybu. Konkrétní řešení nechme na nich a poté s nimi můžeme řešit, zda nemohli zvolit nějaké lepší. Neexistuje ovšem pouze jedno správné rozhodnutí.
Zdravá soutěživost a týmovost
Každý musí chtít vyhrát. I na tréninku. Zároveň je potřeba budovat týmovost. Když někdo zkazí, druhý mu nenadává, ale naopak za něj zabere.
Vyprofilování primární pozice
Hráč by měl nadále pravidelně zkoušet více než jednu pozici, snažíme se už ale hráče více profilovat na pozice, které jim nejlépe sedí a kde mají největší potenciál. Hlavně ve smyslu středních a krajních hráčů. Samostatnou kapitolou je pak brankář. V každém týmu by měli být ideálně dva určení brankáři, kteří se střídají v brance a když nechytají, hrají ve hře.
Vytváření herního prostředí
Nelze přesně nasimulovat zápas na tréninku, ale musíme se snažit tomu přiblížit. Cvičení by měla odrážet zápasové situace a být v zápasovém prostředí. Výjimkou je učení dovedností. Poté, co se hráči v dovednostech zlepšují, by si je ale měli mnohokrát opakovat právě v herním prostředí. Ukazujme při tréninkových cvičeních hráčům, jak souvisí se zápasem a kdy tyto dovednosti ze cvičení mohou využít.
Cvičení a hry na individuální činnost s míčem
- vedení míče (i po převzetí či zpracování) v rychlosti, se změnou směru a prací tělem
- obcházení soupeře, vylepšování kliček také proti aktivnímu soupeři, rozdíl mezi krátkou a dlouhou kličkou
- přihrávkové a střelecké drily - velký důraz na správné technické provedení kopu!
- cvičení zpracování míče ze vzduchu různými způsoby a následné úkoly
Silově-rychlostně-obratnostní cvičení
- rychlost - především ve formě her / soutěží s míčem nebo alespoň zakončením
- síla formou úpolových her (ideálně v rámci rozcvičení)
- koordinace (primárně jako součást různých cvičení a her)
- agility
Fotbalové hry a cvičení 1v1, 2v2 a 3v3
- souboje 1v1 v různých formách a v různých herních prostředích, hry „přepínačky“
- ne vždy je v zápase 1v1 čelem proti sobě, mysleme na to - můžeme tak souboj 1v1 začínat z různých pozic (záda k obránci, ze strany, po autu atd.)
- pozor na to, aby hra nekončila ve chvíli, kdy bránící hráč získá míč – měl by mít vždy možnost ještě něco udělat (ideálně dát gól, případně vyvézt míč do nějakého prostoru, přihrát trenérovi) a útočící hrát ho naopak může ještě bránit = vytváření herního prostředí a přepínání
- hry a cvičení 2v2 / 3v3 v různých formách, ale také hry v přečísleních a podčísleních (například 2v1 a následná 3v2 atd.)
- postavení co nejvíce hřišť můžeme, ať nevznikají zástupy (speciálně u 1v1)
- oblíbená hra „Liga mistrů“
Fotbalové hry a cvičení 4v4 a víc
- hry 4v4 a víc v různých herních prostředích a v různých variantách - stále spíše menší počty = více akcí jednoho hráče
- bagovky s různými zaměřeními (držení míče, přenášení hry, rychlá akce po zisku míče, okamžitá snaha po ztrátě míč získat zpět atd.)
- velká hra 7+1 vs. 7+1, pokud máme více hráčů, nehrající nestojí na lavičce, ale mají svou činnost, než jdou do hry
- přepínání do útočné a obranné fáze, pohyb hráčů k těžišti hry (i ti vzdálení), podpora samostatného a tvořivého myšlení